powrót do góry

Być Tetrusem

Kontakt

lp.surtet@kezsybz

Wieża widokowa w Czechach dla osób niepełnosprawnych

Spacer w koronach drzew i osoby niepełnosprawne

Wieża widokowa dla osób na wózkach inwalidzkich

Spacer w koronach drzew dla osób niepełnosprawnych

Spacer w koronach drzew

Jańskie Łaźnie 14.04.2018

knedliki

O atrakcji turystycznej o nazwie "Ścieżka w koronach drzew" położonej w czeskim mieście Jańskie Łaźnie poinformował mnie kolega z Kudowy Zdroju. Razem z innymi kolegami doszliśmy do wniosku, że warto zobaczyć tę wieże widokową, która została otwarta w 2017 roku i jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych (jedynie parking przy Ścieżce jest słabo utwardzony i szczególnie w mokre dni może sprawić niewielki kłopot słabszym osobom na wózkach inwalidzkich).

Dojazd do atrakcji przebiegł bez problemu i po zaparkowaniu na płatnym parkingu postanowiliśmy zakosztować czeskiej kuchni. Pierwszy raz miałem okazję spróbować knedlików i smażonego sera, który zrobił na mnie pozytywne wrażenie. Po posiłku zakupiliśmy bilety wstępu (opiekun osoby niepełnosprawnej ma wstęp wolny) i rozpoczęliśmy spacer w koronach drzew.

Pierwszy etap to dojście do wieży widokowej wygodnym pomostem o długości około 300 metrów i o wysokości nawet 24 metrów. Tutaj znajdują się przystanki edukacyjne, dzięki którym możemy poznać wyjątkowość przyrody Karkonoszy i które także dostosowane są dla osób na wózkach inwalidzkich. Opisy drzew są w języku czeskim, ale wiele nazw i innych wyrazów jest łatwych do zrozumienia.

Po dojściu do wieży widokowej zaczęliśmy zwiedzanie od części podziemnej, z której szybko uciekliśmy ze względu na przenikliwe zimno tam panujące i wysoką wilgotność. Następnie wolnym spacerkiem podążaliśmy ku górze, spotykając po drodze m.in. czeskich niepełnosprawnych. Pokonując kolejne metry coraz bardziej zachwycaliśmy się pięknymi widokami roztaczającymi się na całe Czechy. Na samym szczycie, który jest na wysokości 45 metrów i znajduje się ponad koronami drzew, panorama naszego południowego sąsiada roztoczyła się w całej okazałości. Zachwytom nie było końca i cieszyliśmy się, że mogliśmy zobaczyć coś tak pięknego.

Panorama

Wyjazd na "Ścieżkę w koronach drzew" uważam za bardzo udany i polecam każdemu, kto uwielbia góry i piękne krajobrazy. Wycieczkę należy zorganizować przy słonecznej pogodzie i umiarkowanym wietrze, ponieważ przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych cała atrakcja może dużo stracić na swoim uroku. Mieliśmy szczęście, że trafiliśmy na dobrą pogodę i poznaliśmy wszystkie zalety tego niesamowitego miejsca. Brawa należą się Czechom za pomysł i wykonanie tej mało spotykanej atrakcji turystycznej.

Cieszę się, że udało się pierwszy raz na wózku inwalidzkim wyjechać za granicę i doświadczyć tak pięknych widoków. Mimo, że ceny są trochę wyższe, niż w Polsce, to z pewnością warto wybrać się w to miejsce. Dzięki przystosowaniu całego obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych mogłem na równi z innymi podziwiać piękne widoki i uroki przyrody, która od zawsze była dla mnie ważna.

Początek spaceru przystanek edukacyjny W drodze do wieży widokowej W drodze do wieży widokowej Początek wieży Z czeskimi niepełnosprawnymi W drodze na szczyt Wieża widokowa Wieża widokowa Wyjście z wieży